چگونه تولید محتوای با کیفیت داشته باشیم؟

اهمیت تولید محتوای باکیفیت

شاید اغلب اوقات برای شما پیش آمده که از خود این سوال را بپرسید چگونه می توانیم تولید محتوا نماییم به گونه ای که تمام ویژگی های یک محتوای با کیفیت را دارا باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید چند مسئله مهم را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به این که سئو تاکید زیادی بر تولید محتوای با کیفیت دارد، باید بدانیم این سطح از کیفیت چگونه پدید می آید یا حتی بهبود می یابد. اگر محتوای شما به این کیفیت رسید خود را تشویق کنید و در انتظار افزایش رتبه و جایگاه وب سایت خود باشید.

بر اساس مطالبی که تا الان گفتیم به طور حتم، به اهمیت بالای محتوا پی بردید. به همین دلیل است که اغلب، مدیران وبسایت بخش کاملا ویژه ای را به تولید محتوا اختصاص داده اند و افرادی با تجارب بالا و حرفه ای در این قسمت استخدام نموده اند. این که، چگونه محتوایی تولید کنند که بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی بر قرار نماید یا برای آن ها گنگ و نامفهوم نباشد، از دغدغه های بزرگ بلاگ نویسان به شمار می رود. البته این دغدغه تنها با یک منبع معتبر و قابل اطمینان رفع خواهد شد.

حال می خواهیم به شرح و بررسی دقیق تری از این مسئله بپردازیم. لازم نیست اصلا نگران باشید چرا که ما نکاتی را بیان می کنیم که شما را در تولید محتوای با کیفیت کمک می کند.

نکات کلیدی در تولید محتوا

این بخش شامل مهم ترین نکات طلایی در تولید محتوا با کیفیت بوده که در راستای بهینه سازی سایت و مقاله تاثیر بسزایی دارند. البته در صورتی که هر کدام را با جزئیات و به درستی انجام دهید.

اول نوشتن، سپس ویرایش

هنگامی که می خواهید اولین پیش نویس را بنویسید، نباید خیلی فکر کنید. در غیر این صورت کار خود را به شدت سخت می کنید‌. فقط کافی است پس از این که  نوشته خود را تکمیل کردید باز گردید و به اصلاح آن بپردازید. در این مرحله دقت خود را بالا ببرید. روان بودن جمله ها را تک به تک بررسی نموده و مطمئن شوید که محتوای شما عاری از هر گونه غلط املایی است.

تمرکز بر یک ایده کلیدی

برای این که بتوانید توجه خواننده و مخاطب را جلب نمایید، لازم است روی ایده ای که در ذهن دارید، تمرکز کنید. برای این کار حتما نباید خود ایده را وارد محتوا کرد؛ بلکه باید با آوردن قسمت هایی از آن، ایده روشنی که محتوای شما در بردارد، در ذهن خواننده شکل بگیرد.

گاهی ممکن است آگاه گردید که متن به سمتی می رود که با ایده شما، مطابقت ندارد. در این زمان احتمالا از نوشتن باقی مانده یک متن بگذرید. نترسید این کار رایج است، اما دقت کنید که باید در این مرحله صبر کنید و پیش نویس اولیه را بررسی نمایید؛ پس از انجام ویرایش های لازم باقی محتوا را، به سمت ایده خود سوق دهید.

تعادل در استفاده از کلمات کلیدی

شما باید کلمات را به گونه ای به کار ببرید که متناسب با مخاطبتان باشد. اما منظور از این عمل چیست؟ یعنی اگر مخاطب شما، فردی کاملا فنی است، لازم نیست خیلی سعی کنید از واژه های ساده تری استفاده کنید یا  به توضیح بی اندازه هر مطلب بپردازید. اما بر عکس اگر قرار باشد این محتوا، آموزشی برای افراد مبتدی باشد، باید از کلمات ساده تر و تا حدودی غیر فنی استفاده کرد و توضیح شما باید با جزئیات بیشتری بیان شود.

جدی نباشید

همین که محتوای شما، دارای ایده های قوی است و جملات روان و با مفهومی در آن به کار برده شود، محتوای شما در درجه بالایی قرار خواهد گرفت. این فکر را که باید در یک پست از کلمات قلنبه سلنبه ای با جدیت کامل استفاده کرد، از خود دور کنید و تمرکز خود را روی ایده های اصلی و جذاب بیان کردن آن ها بگذارید. اجازه دهید متن شما روان باشد.

استفاده از ساختار های اساسی

به بررسی ساختارهای اثبات شده بر پست های وبسایت، بپردازید و با توجه به آن ها به نوشته خود نظم بدهید. این عمل بخش های زیادی از مطلب را می شکند و باعث می شود خواندن محتوای شما و همچنین نوشتن آن، تسهیل گردد.

در این جا چند مورد را برای آزمایش نام می بریم: پرسش و جواب، مطالعه موردی، مقایسه و استعاره

مخاطب خود را فریب ندهید

نباید در محتوا تبلیغات خود را به صورت پنهانی بیاورید و طوری رفتار کنید که انگار قصد شما در اختیار قرار دادن تجارب شخصی خود در یک پست ارزشمند است؛ زیرا خوانندگان این مطلب متوجه این موضوع می شوند. با انجام این عمل، تصور شما این است که مخاطب فکر کند قصد شما، خدمت و سرویس دهی به آن هاست در صورتی که سخت در اشتباه هستید. این کار احساس ناخوشایندی در یک مخاطب به وجود می آورد و گاه هم ممکن است به خواندن محتوا، ادامه ندهند.

دعوت به عمل

اگر انتظاری از خوننده دارید، آن را بیان نمایید و از آن ها بخواهید تا اطلاعات موردنظر شما را در اختیارتان قرار دهند. اما به یاد داشته باشید، که چیزی که مخاطب انتظار درخواست آن را از جانب شما ندارد هرگز از آن ها نخواهید. چرا که همین عمل کافیست تا اعتماد خواننده را نسبت به خود از دست دهید.

برای مثال به جای این که از آن ها بخواهید با شماره درج شده تماس بگیرند و با تیم فروش شما ارتباط برقرار کنند؛  آن ها را به  مقاله دیگری هدایت نمایید تا اقدام به ثبت نام با ایمیل خود کنند تا بتوانید پیگیری های لازم را صورت دهید.

راحت باشید

مهم نیست که شما چقدر فرد جدی ای هستید یا خیلی عاقلانه و منطقی فکر می کنید؛ مهم این است که پست شما، تا چه حدی با خواننده ارتباط برقرار می کند. پس در این مسیر راحت باشید و تا جایی که می توانید، شوق و شوخ طبعی خود را با محتوا تلفیق نمایید.

خودداری از کپی کردن

اگر هدف شما بالا رفتن رتبه سایتتان است باید بدانید کپی کردن نه تنها شما را به این هدف نزدیک نمی کند، بلکه دور تر هم می شوید؛ علاوه بر آن  اعتماد مخاطبان خود را از دست خواهید داد. اگر می خواهید شاهد چنین نتایجی نباشید، عزم خود را جزم کرده و از خلاقیت های خود استفاده نمایید و به تولید محتوا بپردازید یا اگر توانایی اش را در خود نمی بینید، هزینه کنید و از یک بلاگ نویس حرفه ای بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

برقراری ارتباط با خواننده

از مسائل مهم دیگر تولید محتوا، توانایی برقراری ارتباط با خواننده است. از جملات ارتباطی مانند جمله های زیر استفاده کنید.

ابتدا از آن ها، به خاطر انتخاب مطالعه سایت شما قدردانی و تشکر کنید. سپس با درخواست از آن ها بخواهید در نظرسنجی شرکت کنند. همین نظرات کمک خوبی به رشد تدریجی وبسایت خواهد کرد.

استفاده از زیر عنوان

برای داشتن یک محتوای بهینه توصیه می شود زیر عنوان ها را در محتوای تولیدی خود به کار ببرید. یعنی نوشته های موجود در مقاله را، تقسیم بندی کنید و برای هر یک عنوان مناسبش را انتخاب نمایید. این عمل، علاوه بر نظمی که به محتوا می دهد زمینه ای را فراهم می کند که خواننده راحت تر و سریع تر به مطالب مورد نظر خود دسترسی یابد.

تولید محتوای

رعایت تعداد کلمات

در تولید محتوای خود تعداد کلمات موردنیاز را در نظر بگیرید تا در نوشتن آن مبحثی ناگفته نماند. تعداد واژه در یک سایت، حداقل ۸۰۰ تا و برای وبلاگ ۳۰۰ تا می باشد. در صورت رعایت نکردن این موضوع با جریمه گوگل رو به رو خواهید شد.

به کار بردن نوشتار ساده

پیش از این هم به طور کلی اشاره کردیم که متن باید خوانا و روان باشد. به گونه ای که با مطالعه اجمالی آن، بتوان مفهوم جملات را فهمید نه این برای فهم هر کدام زمان بگذارند تا تشخیص دهند مفهوم متن چیست.

در مشاهده کلی اگر یک محتوا برای خواننده دشوار و سخت به نظر بیاد به احتمال قوی از سایت خارج می شود و به دنبال نوشتار ساده تری می گردد تا پاسخ سوالات خود را بیابد. پس در تولید محتوای خود، نوشتار ساده ای را به کار ببرید.

رعایت پاراگراف بندی و علائم نگارشی

اگر پاراگراف بندی در یک محتوا حفظ شود، متن را از حالت خسته کننده خارج می کند و خواننده را بیشتر ترغیب به خواندن می کند. همچنین استفاده بجا از علائم نگارشی در مطالعه صحیح خواننده بسیار تاثیرگذار است.

بررسی روش های موثر رقبا در تولید محتوا

در زمینه تولید محتوا، هر چه روش ها و ترفند های بیشتری یاد بگیرید پیشرفت بزرگ تری را تجربه خواهید کرد. اگر هم از روش ها و اقدامات رقبای خود آگاهی پیدا کنید و قدمی جلو تر از آن ها بگذارید، باعث می شود که در مسیر موفقیت به راحتی گام بردارید.

کلمات کلیدی را بشناسید

هر کاربری با توجه به تفکر و بینش خود، کلمات خاصی در نوار جستجو به کار می برد.  البته این انتخاب طیف گسترده و متنوعی را در بر می گیرد. برای داشتن محتوای خوب باید کلمات کلیدی پر استفاده را شناسایی کرد و در مقاله خود به کار برد.

البته دقت کنید که استفاده از کلمات کلیدی حد مجازی دارد؛ در صورتی که رعایت نشوند گوگل شما را جریمه خواهد نمود. این حد مجاز ۳ تا ۴ درصد در مقابل کل مطالب یک محتواست.

 

در کنار رعایت نکاتی که یک محتوا را با کیفیت می سازد باید بدانید که اصلا منظور از عبارت ” تولید محتوا” چیست. برای درک بهتر از یک محتوا باید شناخت بیشتری از آن پیدا کنیم. به مطالعه دقیقِ مطالب زیر بپردازید تا با مفهوم کامل تری از تولید محتوا و انواع آن آشنا گردید.

هر آنچه که باید درباره ی تولید محتوا بدانید

تعریف های گوناگونی در رابطه با محتوا وجود دارد اما در یک تعریف جامع و مختصر، هر چیزی که بتواند پیام، اتفاق و احساسات را به دیگران انتقال دهد، محتوا می گویند. زمانی یک محتوا با ارزش است که بتواند در مخاطبان خود احساس رضایت ایجاد کند. به زبان ساده وقتی که شما در زندگی روزمره خود با افراد مختلفی گفت و گو می کنید، این صحبت ها محتواهایی را بین شما و مخاطبتان رد و بدل می کند. اگر می خواهید ارتباط خوبی با اطرافیان داشته باشید، از کلمات و جمله های معنادار استفاده نمایید. پس محتوا ارتباط معنادار میان دو یا چند نفر است.

چهار موضوع مهم درباره محتوا

  • معنی محتوا
  • انواع محتوا
  • فرم محتوا
  • ماهیت محتوا

شناخت و تفکیک این موضوعات از یکدیگر بسیار مهم بوده و در تولید محتوا تاثیرگذار هستند. حال به بررسی هر مورد می پردازیم.

معنی محتوا

همان طور که گفتیم محتوا دارای تعاریف مختلفی است که بسته به شرایط محیطی، معانی متفاوتی دارد. برای مثال هنگام صحبت با دوستان خود خیلی عامیانه و لحظه ای کلمات را به زبان می آورید؛ زیرا اهمتی ندارد که بخواهید چقدر رسمی و جدی باشید.

اما در فضای مجازی و رسانه ها از آنجایی که ارتباط مستقیم نیست، باید محتوای شما مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال زمانی که شما در فضای مجازی مطلب، عکس یا ویدئویی را به اشتراک می گذارید، اگر محتوای شما برای تمامی افراد قابل درک باشد، ارتباط بهتر و بازدهی آن بیشتر خواهد بود. در نتیجه محتوا در حوزه رسانه اهمیت بالایی دارد و لازم است افراد مجرب در این حوزه فعالیت کنند.

انواع محتوا

محتوا انواع گوناگونی دارد که می توان به تعدادی از آن اشاره کرد: متنی، تصویری، صوتی

از هزاران سال پیش اجداد ما به وسیله این ۳ مورد محتواهایی را تولید می کردند؛ اما حالا با گذر زمان این ارتباط پیشرفته تر شده است. برای مثال خواندن نگاره های تاریخی روی سنگ ها کار بسیار دشواری خواهد بود اما با پیشرفت علم می توان همان پیام را به صورت ساده تر برای عموم مردم بیان کرد. بنابراین تولید محتوا در عصر امروز اهمیت بسیار بالایی دارد.

فرم محتوا

فرم، قوانینی است که در هنگام تولید یک اثر باید به آن توجه کرد. در واقع مهم ترین بخش تولید محتوا، رعایت فرم آن خواهد بود. برای مثال یک شعر زمانی که علاوه بر معنا، وزن شعری مناسبی دارد از ارزش بالایی نیز برخوردار است .حالا برای رعایت فرم محتوا چه کاری را باید انجام دهیم؟ استفاده از یک سری تکنیک ها و ترفندهای مناسب یا کمک گرفتن از افراد کارشناس و شرکت های خصوصی در این حوزه.

ماهیت محتوا

ماهیت محتوا در واقع پیامی به شکل خاص است که بسته به نوع رسانه در قالب های مختلف می توان از آن استفاده نمود.

همان طور که پیش از این گفتیم، اثر تولیدی در سه شکل صوتی ، متنی و تصویری خواهد بود .مثلا در حوزه آثار تصویری، می توان عکس ها ، ویدئوها و کارهای گرافیکی را به کار برد. پس برای تولید متن در مباحث مختلف، مانند سایت های کسب و کار باید علاوه بر تولید محتوای با کیفیت، از دانش کافی قواعد در فضای مجازی بهره ببرید.

علت اهمیت زیاد تولید محتوا

مثال ساده و کارآمد این مسئله، ایجاد کسب و کارهای اینترنتی است .شما برای معرفی شغل خود در فضای مجازی نیازمند تولید و محتوا هستید تا بتوانید مخاطب های مناسبی را جذب کنید. با تولید محتوای با کیفیت شما قادر خواهید بود که محصولات خود را برای مخاطبانتان تبلیغ کرده و حتی کالاهایی را به فروش رسانید.

گوگل در تولید محتوا

گوگل بزرگ ترین موتور جست و جو در اینترنت است. گوگل ابزار هایی را در اختیار شما قرار می دهد تا با تولید محتوای مناسب کسب و کار خود را رونق داده و باعث پیشرفت خود در این زمینه شوید.

محتوای متنی

پر کاربرد ترین و کم هزینه ترین نوع محتوا، محتوای متنی است. فرض کنید سایتی وجود دارد که برای محصولات موبایل خود تبلیغ می کند. مدیر این سایت می تواند در ارتباط با ویژگی های محصولات خود، محتوا یا متنی بنویسد تا مشتریان بدون نگرانی و با علم کافی، کالای مورد نظر را خریداری کنند. توجه کنید که مقاله مورد نظر باید از اصول و قواعد خاصی پیروی کند.

محتوای ویدئویی

تولید محتوا به وسیله ویدئو یکی از جذاب ترین راه های انتقال اطلاعات به شمار می رود .شما می توانید با استفاده از درست کردن ویدئو و قرار دادن اطلاعات درست و کامل در آن، ببیندگان را با محصولات خود آشنا کنید. شاید بتوان گفت که تولید محتوای ویدئویی به مراتب تاثیر مثبت تری نسبت به محتوای متنی دارد، چرا که امروزه افراد میل بیشتری نسبت به دیدن فیلم دارند تا بخواهند پیام های متنی را با جزئیاتش مطالعه کنند.

تولید محتوای صوتی

نوع دیگر از انواع تولید و محتوا که مانند تولید ویدئویی طرفداران زیادی دارد، تولید محتوای صوتی است. با استفاده از پادکست ها اطلاعات مهم و ضروری درباره محصول مورد نظر به مشتریان انتقال دهید

آشنایی با شرکت های تولید محتوا

از آنجایی که تولید محتوا در حوزه رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است، در هر قالب نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. برای مثال در حوزه پیام های متنی فرد باید علاوه بر قلم توانا به روزترین مطالب بارگذاری در فضای اینترنت را فرا گیرد.

همچنین برای تولید محتوای تصویری، باید از افرادی که دانش کافی و آگاهی لازم را در آخرین تکنیک های تولید فیلم دارند، استفاده کرد. برای دسترسی به تمامی این افراد باید به شرکت های تخصصی مراجعه نمایید. این شرکت ها در زمینه های مختلفی مانند حوزه رسانه ای، قالب مطالب با کیفیت را به اشتراک می گذارند.

استفاده از این مطالب برای محتوای شما بسیار مفید و سودمند خواهد بود؛ چرا که این شرکت ها با استفاده از افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای، بهترین اثر را برای مخاطبین خود تولید می کند. بازدهی بالا و کیفیت مناسب مزایای استفاده از این شرکت هاست.

پس نتیجه می گیریم تولید محتوا یک ابزار مناسب جهت تبلیغ برای کسب درآمد است، که با استفاده از روش ها و تکنیک های مناسب می توان کیفیت محتوای مد نظر را افزایش داد. از آن جا که جامع ترین آموزش را راجع به تولید محتوا در اختیار شما قرار دادیم، امیدواریم با مطالعه دقیق آن، شاهد پیشرفت خود در این زمینه باشید. شما چه پیشنهاداتی درباره تولید محتوا بهینه دارید؟

SEO
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد